Et nyt projekt fra Zurface vil gennem nudging (adfærdsdesign) og IoT (Internet of Things) nedbringe sygefravær på skoler, hospitaler og kontorer. Jarl Christensen, CEO og founder af Zurface, har udviklet en patenteret løsning, som skal bidrage til at sikre lavere omkostninger og højere effektivitet ved at give et lavere sygefravær.
Løsningen bliver blandt andet testet på udvalgte folkeskoler samt på Odense Universitets Hospital med det formål at reducere spredning af infektion fra kritiske overflader og dermed undgå yderligere infektioner hos indlagte patienter.
Baggrund
Hvis bare én person inficeret med sygdomsbakterier/virus tager i skole eller på job, vil 50% af berøringsflader og andre personer blot 4 timer senere være inficeret med de 'medbragte' bakterier. Det viser bl.a. undersøgelser fra University of Arizona fra 2013.
Højt sygefravær betyder højere omkostninger og mindre effektivitet - både på skoler, hospitaler og arbejdspladser/kontorer. Undersøgelser viser samtidigt, at jævnlig aftørring af ' kritiske overflader' kan halvere sygefravær for både børn og voksne.
Mange ændringer af dårlige vaner og rutiner kan løses ved hjælpe af nudging (adfærdsdesign). Zurface vil, med deres gennemtestede og patenterede nudging-system, bidrage til at nedbringe sygefraværet og smittefare på både skoler, kontorer/arbejdspladser og hospitaler.
Formål/vision
Zurface kombinerer viden om menneskelig adfærd, teknologi (IoT) og nudging (adfærdsdesign) og hygiejne hos både enkelte individer og grupper. Via en digital platform, som forbinder (hoster) flere forskellige applikationer og koncepter, kan sygefravær reduceres med op til 50 % og derved minimere unødig smitte fra menneske til menneske.
En dispenser med anti-bakterielle vådservietter lyser og 'nudger' derved brugerne til at rengøre kritiske overflader. Det tager blot få minutter og kan nemt gøres bare to gang om dagen. Og derved minimeres smittefaren.
Samtidig indsamler systemet data, analyserer og synliggører resultaterne for brugerne. Det viser effekten af brugerens indsats og gennem 'gamification' (belønne brugerens adfærd gennem leg/spil) motiveres brugeren yderligere. Data og informationer tilgås nemt via smartphones, tablets og computere.
Forventet udbytte af projektet
Et nyt samarbejde mellem Patient@Home, SDU, Odense Universitets Hospital og Zurface vil i løbet af 2017 teste løsningerne på OUH med det formål at reducere spredning af infektion fra kritiske overflader og dermed undgå yderligere infektioner hos indlagte patienter.
Derudover vil løsningen blive udrullet på flere skoler i løbet af 2017/18 og bidraget til at reducere sygefraværet markant blandt både elever og lærere.