28. May 2014
Af Klaus Ulrik Mortensen (klaus@altinget.dk).
Artikelen er bragt i Altinget.dk, 22. maj 2014 og vist her
med venlig tilladelse fra Altinget.dk
Ny velfærdsteknologi risikerer snart at fremstå forældet, fordi
mange af løsningerne kun opfylder en enkelt funktion. Sådan lyder
advarslen fra professor i telekommunikation på DTU Lars
Dittman.
Professoren, der er IKT-ansvarlig på landets stø rste
velfærdsteknologiske forskningsprojekt, Patient@home, mener, at vi
er i gang med at fylde danske patienters hjem med apparater, som
snart må udskiftes, fordi deres funtionalitet er begrænset.
- Der er en tendens til, at alle laver det, som vi kalder
dedikerede løsninger. Det vil sige løsninger, som kun opfylder en
enkelt funktion, siger han og fortsætter:
- Et godt eksempel er KOL-kufferten, som patienterne kan bruge
til at teste lungefunktionen i hjemmet uden at skulle på
hospitalet. Det er smart. Problemet er bare, at kufferten ikke kan
bruges til andet end det, så hvis man nu har brug for også at
overvåge patientens blodværdier, er man nødt til at installere et
nyt apparat i hjemmet.
Håber at have case klar om to år
Målet med Patient@home er, at sundhedspersonale, patienter,
private virksomheder og forskningsinstitutioner i samarbejde skal
udvikle en række nye velfærdsteknologiske produkter og services,
som vil bidrage aktivt til en reducering af både antal og varighed
af indlæggelser på de danske hospitaler.
Målgruppen er kroniske patienter, som ved pludselig
sygdomsforværring har brug for at blive indlagt et par dage på
hospitalet for derefter at blive overvåget i eget hjem. En
udfordring, som alle landets kommuner og regioner står over for,
men som håndteres forskelligt fra projekt til projekt, forklarer
Lars Dittman.
En typisk fejl ved den slags projekter, mener han, er, at man
gør patienterne afhængige af specifikke løsninger. Det betyder, at
en borger ofte skal vente flere uger på, at vedkommendes hjem er
gjort klart til teknologien, og så vil gevinsten ved at udlægge
patienten i mange tilfældet være forsvundet.
Arbejdet med Patient@home har indtil videre stået på i to ud af
i alt seks år. Endnu er man i gang med at udvælge kommercielle
platforme, som kan bruges til videreudvikling af de telemedicinske
løsninger. Næste skridt bliver så at teste løsninger i
kommunerne.
- Håbet er at opbygge en case i løbet af de næste to år, som vi
herefter skal have afklaret om holder vand i den virkelige verden,
forklarer han og fortsætter:
- Men når vi er færdige med projektet, skal vi stå med en
løsning, som samlet set er meget billigere, og som alle landets
borgere kan få glæde af.
Frygt for sikkerhed er udenomssnak
Hermed mener Lars Dittman et produkt, som kan kobles til enten
patientens pc, smartphone, tablet eller fjernsyn.
- Typisk får man svaret, at sikkerheden på folks eksisterende
platforme er for ringe, til at de kan bruges i sundhedsfaglig
sammenhæng. Men for mig at se er det bare en måde at snakke udenom
på.
- Vi skal sørge for ikke at gøre folk mere syge end nødvendigt.
Og én måde at undgå det på er ved at bevare så mange hverdagsting i
hjemmet som muligt. Det har stor mental effekt på en patient at få
slæbt tre ekstra apparater ind i dagligstuen, som til enhver tid
kan minde dem om, at de er syge," siger han og beskriver
KOL-kufferten som et "skrummel af en anden verden.
Hvorfor arbejder man ikke allerede efter de principper i
kommunerne i dag?
- Problemet er, at kommunerne slet ikke har overskud til at
tænke langsigtet, siger han.
Behov for national koordinering
Alt for ofte, frygter Lars Dittman, sker det, at en kommunal
projektleder lader sig besnakke af en privat salgskonsulent med det
resultat, at kommunen investerer i en løsning, som måske kun kan
bruges i et til to år, før man så skal ud på markedet og indhente
nye tilbud.
- En stor del af problemet skyldes, at ekspertisen i kommunerne
er for lille. Jeg vil mene, at opgaven simpelthen er undervurderet,
og at der er brug for langt større national koordinering.
Der har været en del kritik af velfærdsteknologiske projekter,
som har kompromitteret patienternes datasikkerhed. Risikerer man
ikke flere af den slags diskussioner, hvis man i højere grad bruger
borgernes egne computere og tablets?
- En udbredt holdning er, at hvis man ikke kan garantere 100
procent for sikkerheden, så er løsningen for usikker. Men man
bliver også nødt til at spørge sig selv: Hvor mange ting her i
livet er 100 procent sikre? Er det overhovedet et realistisk mål at
stille op, spørger Lars Dittman og fortsætter:
- Teknologien er ikke det største problem i forhold til at
flytte telemedicinen over på borgernes egne teknologiske platforme.
Den store udfordring er at overvinde folks mentale barrierer, og så
blive enige om et fælles sæt standarder, som vi følger på tværs af
sundhedsvæsenet.